Recesja gospodarcza spowodowała powrót do rynku pracy pracodawcy. Ponownie to oni dyktują tempo i warunki życia zawodowego w Polsce. Narastające obawy przed stratą pracy, mała ilość ofert na portalach ogłoszeniowych – to wszystko sprawia, iż czujemy się zagrożeni i bezradni. O ile pierwsza emocja, może nas zmotywować do działania, to druga z kolei może nas zepchnąć nad granicę przepaści zwanej biernością. To właśnie ona jest czynnikiem, który znacząco utrudnia drogę do założonego celu.
Brak konsekwencji w inwestowaniu w swoją markę
Rada nr 1
Poznaj swoją wartość, zalety i braki. Inwestuj w rozwój poprzez naukę i małe oraz większe osiągnięcia.
W czasach dobrze prosperującej gospodarki, kariery pracowników rozwijają się dynamicznie i tylko część z nich przeprowadza analizę swoich kompetencji, czy też ich braku. Świadomość kompetencji i niekompetencji daje Ci możliwość zapewnienia bezpieczeństwa i planowania działań. Wiesz, nad czym powinieneś popracować, na co zwrócić uwagę by być konkurencyjnym.
Bierność, stagnacja…. Zaprzestanie gonitwy za króliczkiem
Rada nr 2
Traktuj swoją kandydaturę jako produkt na rynku. Każdy produkt trzeba sprzedać, dbając o jego markę oraz odpowiednio stworzoną ofertę handlową (CV i LM). Bądź aktywny w budowaniu kariery. Znasz kogoś w swoim otoczeniu, po którego firma sama się zgłosiła? No właśnie. Działaj. Szukaj ofert, pytaj znajomych, udzielaj się na forach internetowych zgodnych z Twoją branżą. I nie zapominaj, że najlepiej zacząć jeszcze mając pracę, a nie siedząc na kanapie jako bezrobotny.
Brawura, gdy jesteś pewny tego, że Twoje umiejętności i doświadczenie obronią kiepskie CV
CV jest Twoją wizytówką, nawet więcej – ofertą handlową, zawierającą dokładne cechy „produktu”. Kupisz samochód w ciemno, nie znając jego możliwości, historii, zalet i wad? Raczej nie.
Podziel rekrutację do danej firmy na małe sukcesy. Pierwszym niech będzie zaproszenie na rozmowę. W tym celu potrzebujesz wyjść z tłumu. Przekazać CV, które w ciągu 15-20 sekund pokaże to co w Tobie najlepsze na konkretne stanowisko: silne strony, uzdolnienia, konkretne osiągnięcia.
Nieświadomość swoich pomyłek oraz słabych stron.
Rada nr 4
Korzystaj z informacji zwrotnych od swoich przełożonych, kolegów z pracy, klientów, a nawet rodziny. Jeżeli zaczniesz analizować ich wypowiedzi często dowiesz się wielu istotnych faktów, o tym co mógłbyś poprawić w swoich codziennych zadaniach, czy komunikacji z innymi ludźmi.
Kalkulowanie
Rada nr 5
Masz pracę, odczuwasz już komfort, bezpieczeństwo? To dobrze, ale nie rezygnuj z budowania kariery. Trzeba o nią dbać cały czas. Podejmuj rozważne ryzyko, nie siedź bezczynnie. Planuj swoje życie zawodowe, bo co się stanie jak tej pracy już nie będziesz miał?
Roszczeniowość w kontaktach międzyludzkich
Rada nr 6
Wkładaj wysiłek w budowanie długotrwałych i opartych na zaufaniu relacji międzyludzkich. Nie traktuj innych w sposób transakcyjny: Ty mi coś dasz, to ja Tobie coś dam. To nie buduje efektywnych relacji. Szczera chęć pomocy innym, empatia, brak egoizmu mogą wspierać Twoją karierę przez długi czas.
Sceptycyzm do networkingu
Rada nr 7
Inwestuj swój czas w tworzenie sieci networkingowych. Jest kilka platform, które przychodzą Ci z pomocą: Linkedin, Goldenline, a także UWAGA: Facebook. Buduj pozytywny wizerunek wśród ludzi z Twojej branży. Udzielaj porad, dyskutuj opierając się na argumentach i faktach. Wykorzystuj empatię, znajomi z mediów społecznościowych, też potrzebują zainteresowania, wsparcia, czy pochwały. A firmy, które w większości również mają swoje profile na facebooku bardzo często obserwują działania ludzi związanych z ich branżą. Wykorzystaj to i stwórz wizerunek fachowca, dbaj o odpowiednie treści. Nie zastanawiaj się, czy Twój przyszły pracodawca zajrzy na Twój prywatny profil. To jest pewne. Zastanów się jakie treści udostępniasz i co one powiedzą o Tobie jako człowieku, potencjalnym pracowniku, czy nawet po prostu koledze z pracy.